Політика гендерної рівності і протидії насильству як складова частина управління закладами вищої освіти в контексті повоєнного відновлення України (на прикладі Національного університету «Києво-Могилянська академія»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.s.128-143

Ключові слова:

вища освіта, управління освітою, гендерна рівність, протидія насильству, повоєнне відновлення України, Національний університет «Києво-Могилянська академія», гендерні студії, Україна

Анотація

У статті розглянуто міжнародний і вітчизняний досвід забезпечення гендерної рівності й протидії насильству у вищій освіті в контексті успішного повоєнного відновлення України як держави з європейськими цінностями. Запропоновано найефективніші заходи щодо забезпечення гендерної рівності та протидії насильству.
Аргументовано лідерство Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА) серед закладів вищої освіти (ЗВО) України в реалізації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року, зокрема щодо управління освітою задля забезпечення гендерної рівності та протидії насильству.
Це пов’язано з ширшим контекстом, адже у статті йдеться про особливий випадок Києво-Могилянської академії, яка після відродження у 1992 р. стала прикладом системного підходу до забезпечення гендерної рівності та протидії насильству у вищій освіті. Університет впроваджує ідеї гендерної рівності, інтегровані в навчальні та академічні процеси. Наголошено на розвитку гендерних студій і фемінізму, оскільки їх викладають на різних кафедрах університету, сприяючи формуванню чутливості студентства до питань недискримінації, поваги до різноманітності й критичного мислення на засадах демократії та толерантності.
Зʼясовано, що складовою частиною механізму управління та реалізації політики протидії гендерному насильству і забезпечення гендерної рівності в НаУКМА виявилися дослідження і відповідні рекомендації, освітні події та інформаційні кампанії для підвищення рівня обізнаності про проблематику, розгляд скарг про порушення політики, взаємодія та спільні проєкти

Біографії авторів

Тамара Марценюк, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Марценюк Тамара Олегівна — кандидатка соціологічних наук, доцентка, доцентка кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія», голова Комітету протидії дискримінації, сексуальним домаганням і булінгу в Національному університеті «Києво-Могилянська академія»

Ольга Полюхович, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Полюхович Ольга Павлівна — кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри літературознавства ім. В. Моренця, віцепрезидентка з науково-навчальних студій Національного університету «Києво-Могилянська академія», членкиня Комітету протидії дискримінації, сексуальним домаганням і булінгу в Національному університеті «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Another Optics: Gender Challenges of Modernity, compiled by Vira Ageyeva and Tamara Martsenyuk. Kyiv: Smoloskyp, 2019 [in Ukrainian].
  2. Barko, Veronika, Yaryna Bila, et al. Research work within the framework of the course “Introduction to Gender Studies” “Gender Higher Education in Ukraine: Successes and Challenges”, research coordinator Tamara Martsenyuk. Kyiv: National University of Kyiv-Mohyla Academy, Faculty of Social Sciences and Social Technologies, Department of Sociology, 2021. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/2f8ecdb9-ddf3-4623-9d3c-9371c19a1d2d/content [in Ukrainian].
  3. Bondestam, Fredrik, and Maja Lundqvist. “Sexual Harassment in Higher Education — a Systematic Review.” European Journal of Higher Education 10, no. 4 (2020): 397–419. https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1729833.
  4. Bosco Damous, Licia, and Colette Guillopé. “Gender-based Violence in Higher Education and Research: a European Perspective.” Pure and Applied Chemistry 93, no. 8 (2021): 899–905. https://doi.org/10.1515/pac-2021-0401.
  5. Boyko, Sofia, Yulia Halychanska, et al. Research work within the framework of the course “Introduction to Gender Studies” “University Policies on Combating Discrimination and Sexual Harassment: International Experience for Ukraine”, research coordinator Tamara Martsenyuk. Kyiv: National University of Kyiv-Mohyla Academy, Faculty of Social Sciences and Social Technologies, Department of Sociology, 2021. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ed069d6a-4616-4661-a176-7b48db09478e/content [in Ukrainian].
  6. Cabinet of Ministers of Ukraine. On approval of the Strategy for the Implementation of Gender Equality in Education until 2030 and approval of the operational plan of measures for 2022-2024 for its implementation. Order 1163-р. December 20, 2022. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#Text [in Ukrainian].
  7. Martsenyuk, Tamara. Gender equality and non-discrimination in practice. Kyiv: Komora, 2021 [in Ukrainian].
  8. Martsenyuk, Tamara. “University policies on combating discrimination and sexual harassment in Ukraine (on the example of the National University “Kyiv-Mohyla Academy”): successes and challenges of implementation.” In Transformation of social institutions in the information society: IV Congress of the Sociological Association of Ukraine, Kharkiv, October 28–29, 2021: abstracts, 414–15. Kharkiv, 2021. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21345 [in Ukrainian].
  9. Martsenyuk, Tamara. “Institutional mechanism for ensuring gender equality in education at Kyiv-Mohyla Academy”. In Gender equality and inclusion in higher education: from policies to implementation: collection of materials of the International scientific and practical conference dedicated to the Day of Science and Europe Day in Ukraine (May 16, 2025); Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman, Educational and Scientific Institute “Law Institute”, 39–41. Kyiv: KNEU, 2025 [in Ukrainian].
  10. Martsenyuk, Tamara, et al. Gender Portrait of NaUKMA 2024. Department of Sociology of NaUKMA. https://ekmair.ukma.edu.ua/items/b654ed7f-4db1-42c4-8757-a243559c36aa [in Ukrainian].
  11. Ministry of Education and Science of Ukraine. Some issues of responding to cases of bullying and the application of educational influence measures in educational institutions. Order 1646. December 28, 2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20#Text [in Ukrainian].
  12. National University of Kyiv-Mohyla Academy. Regulations on the Policy on Combating Discrimination, Sexual Harassment and Bullying at National University of Kyiv-Mohyla Academy. Order 206. April 28, 2025. https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/dokumenty-naukma/doc_download/2498-polozhenniapro-polityku-protydii-dyskryminatsii-seksualnym-domahanniam-bulinhu-v-naukma [in Ukrainian].
  13. UAReforms. Vision of Ukraine 2030: Social and Humanitarian Sphere. Vision document of reforms for the restoration of Ukraine. Kyiv, 2023. https://uareforms.org/visions/new-vision-640 [in Ukrainian].
  14. Verkhovna Rada of Ukraine. Association Agreement between Ukraine, of the one part, and the European Union, the European Atomic Energy Community and their Member States, of the other part. March 21, 2014. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#top [in Ukrainian].
  15. Verkhovna Rada of Ukraine. Labor Code of Ukraine. Law of Ukraine 322-08, version dated 02.05.2025. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text [in Ukrainian].
  16. Verkhovna Rada of Ukraine. On Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men. Law of Ukraine 2866-IV. Adopted September 8, 2005. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15 [in Ukrainian].
  17. Verkhovna Rada of Ukraine. On Education. Law of Ukraine 2145-VIII. Adopted September 5, 2017. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
  18. Verkhovna Rada of Ukraine. On Amendments to the Code of Ukraine on Administrative Offenses and Other Laws of Ukraine in Connection with the Ratification of the Council of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence. Law of Ukraine 3733-IX. Adopted May 22, 2024 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-07

Як цитувати

Марценюк, Тамара, і Ольга Полюхович. 2025. «Політика гендерної рівності і протидії насильству як складова частина управління закладами вищої освіти в контексті повоєнного відновлення України (на прикладі Національного університету ‘Києво-Могилянська академія’)». Empirio 2 (Special Issue):128-43. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.s.128-143.

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ. ОСВІТНІЙ МЕНЕДЖМЕНТ