Управління якістю в умовах трансформації вищої освіти України

Автор(и)

  • Артем Бардась Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-8309-3796
  • Максим Замковий Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-7697-8978

DOI:

https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.s.102-115

Ключові слова:

управління, система управління якістю, менеджмент якості, організація, заклади вищої освіти, освітній процес, забезпечення якості, Total Quality Management, Kaizen, Kairyo

Анотація

У статті розкрито зміст та еволюцію систем управління якістю в закладах вищої освіти (ЗВО) України й світу. Проаналізовано інтеграцію міжнародних стандартів ESG, визначено бар’єри впровадження сучасних моделей якості в українському контексті. Особливу увагу приділено внутрішнім системам забезпечення якості, цифровізації, участі стейкголдерів, а також практикам саморегуляції якості. Розглянуто досвід використання метрик та показників ефективності, участі здобувачів вищої освіти і викладачів у процесах оцінювання якості, а також зв’язок між якістю і працевлаштованістю випускників. Представлено порівняльну аналітику моделей якості в країнах Європи та окреслено виклики, з якими стикаються українські ЗВО в умовах воєнного стану. Автори пропонують сучасну інтерпретацію системи управління якістю як динамічного, адаптивного механізму, що виходить за межі формального контролю. Новизна проведеного дослідження полягає в концептуалізації дуалістичної моделі вдосконалення освітнього процесу (Kaizen і Kairyo), у трактуванні поняття якості як організаційної культури, а також у пропозиції саморегуляційного підходу до оцінювання якості в ЗВО. Результати статті можуть бути використані керівниками закладів вищої освіти для вдосконалення внутрішніх систем забезпечення якості, формування стратегічних документів і планів розвитку. Окрім того, окреслені у статті підходи можуть бути застосовані під час побудови інституційних стратегій сталого розвитку, модернізації навчальних програм та впровадження інновацій у процеси викладання і навчання. Це особливо актуально в умовах глобальної конкуренції та з огляду на потребу узгодження з вимогами європейського освітнього простору.

Біографії авторів

Артем Бардась, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бардась Артем Володимирович — доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту Національного технічного університету «Дніпровська політехніка»

Максим Замковий, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Замковий Максим Юрійович — здобувач наукового ступеня доктора філософії кафедри менеджменту Національного технічного університету «Дніпровська політехніка»

Посилання

  1. Abbas, Jawad, Kalpina Kumari, and Waleed Mugahed Al-Rahmi. “Quality Management System in Higher Education Institutions and Its Impact on Students’ Employability with the Mediating Effect of Industry–Academia Collaboration.” Journal of Economic and Administrative Sciences. Published online January 2021. https://doi.org/10.1108/JEAS-07-2021-0135.
  2. Alzafari, Khaled, and Ursin Jani. “Implementation of Quality Assurance Standards in European Higher Education: Does Context Matter?” Quality in Higher Education 25, no. 1 (2019): 58–75. https://doi.org/10.1080/13538322.2019.1578069.
  3. Andrade-Girón, Daniel Cristóbal, William Joel Marín-Rodriguez, Marcelo Zúñiga-Rojas, Edgar Tito Susanibar-Ramirez, and Irina Patricia Calvo-Rivera. “Quality Management System for Higher Education: A Systematic Review.” Data and Metadata 2 (2023): 100. https://doi.org/10.56294/dm2023100.
  4. Bondarchuk, Julia, Tetiana Vlasiuk, and Nataliіa Fastovets. “Selected Issues of Assuring Quality in Higher Education in Ukraine in Modern Realia.” Journal of Strategic Economic Research 3 (2021): 8–17. https://doi.org/10.30857/2786-5398.2021.3.1.
  5. Horban, O., T. Kuprii, R. Martych, and L. Panasiuk. “Implications of Total Quality Management in Ukrainian Higher Education Institutions: International Experience.” Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu 2 (2020): 126–30. https://doi.org/10.33271/nvngu/2020-2/126.
  6. Khomyshyn, Irina. “The Notion and Content of Quality Assurance of Higher Education in Ukraine.” Scientific Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences 861 (2016): 341–45.
  7. Kravchenko, Yuliia. “The Internal System of Higher Education’s Quality Assurance as an Indicator of Risks in the Institution of Higher Education’s Activities.” Scientific Herald: Public Administration 1(13) (2023): 259–73. https://doi.org/10.33269/2618-0065-2022-2(12)-259-273 [in Ukrainian].
  8. Kuzmak, Olena, and Oleh Kuzmak. “Quality Management of Higher Education in Ukraine on the Way of Integration into the European Space (Experience of the European Union).” Scientific Notes of Ostroh Academy National University, Economics Series 23(51) (2021): 16–21. https://doi.org/10.25264/2311-5149-2021-23(51)-16-21 [in Ukrainian].
  9. Myronova, Ruslana. “Assessment and Evaluation in Higher Education Quality Management.” Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Public Management and Administration 1(2) (2022): 60–67 [in Ukrainian].
  10. Polishchuk, Svitlana, and Oksana Horbatiuk. “The Problem of Quality and Efficiency of Educational Institution Management.” Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University 10, no. 1 (2023): 197–204. https://doi.org/10.15330/jpnu.10.1.197-204 [in Ukrainian].
  11. Savga, Larisa, Olena Krykliy, and Konstantin Kyrychenko. “The Role of Internal and External Stakeholders in Higher Education System in Ukraine.” Business Ethics and Leadership 2, no. 1 (2018): 32–43. https://doi.org/10.21272/bel.2(1).32-43.2018.
  12. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Approved by the Ministerial Conference in Yerevan, 14–15 May 2015. Kyiv: CS Ltd., 2015 [in Ukrainian].
  13. Velychko, Oleksandr, Svitlana Khalatur, Nataliia Bondarchuk, and Mariia Bahorka. “Self-Regulation System of Continual Improvement of Quality and Efficiency in Higher Education: A Case of Ukraine.” Knowledge and Performance Management 6, no. 1 (2022): 11–26. https://doi.org/10.21511/kpm.06(1).2022.02.
  14. Verkhovna Rada of Ukraine. On Higher Education. Law of Ukraine 1556-VII. Adopted July 1, 2014. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].
  15. Zarivna, O. “Upravlinnia yakistiu osvity: dosvid ta innovatsii.” Naukovi Zapysky. Seriia ‘Filolohichna’ 25 (2012): 179–81 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-07

Як цитувати

Бардась, Артем, і Максим Замковий. 2025. «Управління якістю в умовах трансформації вищої освіти України». Empirio 2 (Special Issue):102-15. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.s.102-115.

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ. ОСВІТНІЙ МЕНЕДЖМЕНТ