Модернізація освітнього простору як відповідь європейських держав на глобальні виклики у вищій освіті
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.s.32-39Ключові слова:
державна освітня політика, Європейський освітній простір, вища освіта, освіта впродовж життя, держави Європейського Союзу, Європейська Комісія, тренди світового розвитку, цифровізаціяАнотація
У статті описано модернізацію Європейського освітнього простору як відповідь на сучасні глобальні виклики, що постають перед вищою освітою. Розглянуто як глобальні, так і точкові виклики, спричинені пандемією COVID-19, тотальною цифровізацією та глобалізацією освіти. Метою статті є огляд, дослідження та узагальнення освітніх трендів у Європейському освітньому просторі як відповідь на глобальні виклики, що постали перед вищою освітою на світовій та європейській аренах у XXI ст. Проаналізовано історію становлення, цілі та основні досягнення Болонського процесу у створенні Європейського освітнього простору вищої освіти. Акцентовано на таких здобутках, як трирівнева структура ступенів, запровадження кредитів ECTS, принцип автоматичного взаємного визнання кваліфікацій вищої та старшої середньої освіти та результатів навчання, отриманих за кордоном. Розглянуто виклики, що поставали перед Болонським процесом за 20 років, та дії для їх подолання.
Акцентовано на досвіді Європейської Комісії в реалізації окремих освітніх програм Європейського Союзу. Зокрема, розглянуто програму Erasmus+ етапу 2021–2027 рр., а також Ініціативу європейських університетів із впровадження мікрокредитів та концепцію «інтернаціоналізації вдома» як доповнення до традиційної академічної мобільності. Висвітлено принципи інклюзії, закріплені в Римському комюніке 2020 року, що передбачають розширення доступу до університетської освіти для недостатньо представлених груп та формування інклюзивного освітнього середовища.
Зроблено висновки, що роль університетів докорінно змінюється внаслідок сучасних процесів модернізації. З традиційних освітніх інституцій вони трансформуються в ключових суб’єктів, що забезпечуватимуть розвиток людського капіталу. Адаптація академічних спільнот до сучасних викликів, забезпечення і популяризація освіти впродовж життя, цифровізація, системна та неперервна модернізація стануть наріжним каменем у функціонуванні закладів вищої освіти як спроможних інституцій, що ефективно реалізують свою місію.
Посилання
- EHEA. Rome Ministerial Communiqué. November 19, 2020. https://ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf.
- European Commission. Communication From the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on Achieving the European Education Area by 2025. EUR-Lex Access to European Union Law. Brussels, Belgium: European Commission, September 30, 2020. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52020DC0625.
- European Commission. Communication on a European Strategy for Universities. January 18, 2022. https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/2022-01/communication-european-strategy-for-universities-graphicversion.pdf.
- European Commission, Ieva Grumbinaitė, Flávia Colus, Hugo Buitrago Carvajal, Manja Klemencic, Sabine Hoidn, Hanne Shapiro, Dragana Avramov, Hans De Wit, and Simone Ravaioli. Report on the Outcomes and Transformational Potential of the European Universities Initiative. Publications Office of the European Union, 2025. https://doi.org/10.2766/48011.
- European Education Area. A European Approach to Micro-credentials. December 19, 2024. https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/micro-credentials.
- European University Association. Bologna Seminar on ‘Doctoral Programmes for the European Knowledge Society’ — Conclusions and Recommendations. Salzburg, February 18, 2005. https://www.eua.eu/publications/positions/salzburg-2005-conclusions-and-recommendations.html.
- Ministers in charge for France, Germany, Italy and the United Kingdom. Sorbonne Joint Declaration. May 25, 1998. https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/1998_Sorbonne/61/2/1998_Sorbonne_Declaration_English_552612.pdf.
- The Dutch Team of Bologna Experts. Modernisation of Higher Education in a European Context in 2023: Updated Version, 15 April 2023. April 15, 2023. https://www.erasmusplus.nl/sites/default/files/2023-05/Modernisation%20of%20HE%20in%20European%20Context%202023_2.pdf.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Maksym Studilko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.