Глобальні компетентності та лідерство в освітніх політиках для відновлення територіальних громад

Автор(и)

  • Аліна Анатоліївна Халецька Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-0190-3167

DOI:

https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.2.78-88

Ключові слова:

менеджмент, врядування, відновлення територій, глобальні компетентності та лідерство

Анотація

Розглянуто проблемні питання розвитку глобальних компетентностей та лідерства в освітніх політиках для відновлення територіальних громад. Проаналізовано основні теорії та новітні концепції лідерства, а також ключові характеристики кожного з підходів; наведено приклади застосування в освітній політиці. Досліджено особливості розвитку глобальних компетентностей та лідерства в контексті процесів глобалізації, сучасні виклики освітньої сфери в громадах. Висвітлено підходи щодо оцінювання глобальних компетентностей, визначення інструментів для їх вимірювання та тенденцій розвитку глобального лідерства. Окрему увагу приділено еволюції теорій та концепцій лідерства, які віддзеркалюють потреби й тенденції соціального розвитку та свідчать про трансформацію затребуваних суспільством профілів лідера з домінантою тих чи тих рис.
Акцентовано, що нові концептуальні підходи до лідерства формуються в контексті сприйняття світу як глобального, динамічного та складного, з постійними та непередбачуваними змінами, різноманітними ризиками та загрозами. Ключовими тенденціями, що впливають на зміну підходів до професійної підготовки та навчання в системі формальної та неформальної освіти, є інтернаціоналізація освіти, розвиток глобальних ринків праці, міграційні процеси та відповідні зміни освітніх політик на національному рівні.
Виявлено необхідність врахування стратегічної траєкторії розвитку, стійкості та адаптивності до сучасних глобальних викликів, проактивного підходу в підготовці сфери освіти до потенційних ризиків та загроз.
Наголошено, що соціальна взаємодія сприяє прогресу, міжнародній комунікації та співпраці, глобальній адвокації та дає змогу докладати спільних глобальних зусиль з подолання пандемій, наслідків зміни клімату, кібератак, проблем з енергопостачанням, руйнівних воєнних дій в Україні та інших країнах світу. Нові форми прогресу потребують упровадження нових норм і стандартів щодо дотримання прав людини, рівності, протидії насильству, недискримінації. Нові підходи до вирішення глобальних проблем зумовлюють трансформацію «лідерства» як концепції, стимулювання лідерів нової генерації, партисипативного врядування з посиленням впливу громадян на ухвалення управлінських рішень.

Біографія автора

Аліна Анатоліївна Халецька, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

докторка наук з державного управління, професорка, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

a.khaletska@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bird, Allan, and Michael J. Stevens. “Assessing Global Leadership Competencies.” In Global Leadership: Research, Practice, and Development. Routledge, 2017. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315232904-5/assessing-global-leadership-competencies-allan-bird-michael-stevens.
  2. CIPD. The Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). Accessed September 10, 2024. http://www.cipd.co.uk.
  3. Cumberland, Denise M., Ann Herd, and Sharon A. Kerrick. “Assessment and Development of Global Leadership Competencies in the Workplace: A Review of Literature.” Advances in Developing Human Resources 18 (3) (2016): 301–317. https://doi.org/10.1177/1523422316645883.
  4. Davis, Susan L., and Sara J. Finney. Examining the Psychometric Properties of the Cross-Cultural Adaptability Inventory. 2003. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=72f20989b12cab2c66bb3c8b70bc09f4697e1569.
  5. Demirtas, Ozgur, and Mustafa Karaca, eds. A Handbook of Leadership Styles. Cambridge Scholars Publishing, 2020. https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-5275-4598-4-sample.pdf.
  6. Detsentralizatsiia. “Vidnovlennia ta rozvytok sfery osvity: yaki zavdannia stratehichnoho planuvannia stoiat pered ukrainskymy hromadamy.” Detsentralizatsiia, September 2, 2024. https://decentralization.ua/news/18552 [in Ukrainian].
  7. Fourth Global Report on Local Democracy and Decentralization. Co-creating the Urban Future’ UCLG (2016). https://www.gold.uclg.org/reports/gold-i?qt-reports=0#qt-reports.
  8. GOLD V Report. Global Observatory on Local Democracy and Decentralization. https://www.gold.uclg.org/reports/gold-v.
  9. Khaletska, Alina. “Responsible and Globalleadership for Sustainable Development.” Public Administration and Customs Administration 1 (36) (2023): 89–93. https://doi.org/10.32782/2310-9653-2023-1.13 [in Ukrainian].
  10. OECD. Education 2030. www.oecd.org/education/2030.
  11. OECD. Education at a Glance. https://www.oecd.org/en/publications/trends-shaping-education-2025_ee6587fden.html.
  12. OECD. Future of education and skills. https://www.oecd.org/en/topics/future-of-education-and-skills.html.
  13. OECD. Indicators of Education Systems Programme (INES). www.oecd.org/education/education-at-a-glance.
  14. OECD. Survey of Adult Skills (PIAAC). www.oecd.org/skills/piaac.
  15. OECD. Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2024 Conceptual Framework. June 17, 2025. https://www.oecd.org/en/publications/teaching-and-learning-international-survey-talis-2024-conceptual-framework_7b8f85d4-en.html.
  16. OECD. Teaching and Learning International Survey (TALIS). www.oecd.org/education/talis.
  17. OECD. Trends Shaping Education 2025. https://www.oecd.org/en/publications/trends-shaping-education-2025_ee6587fd-en.html.
  18. Ohio State Leadership Studies. August 15, 2017. https://www.iedunote.com/ohio-state-leadership-studies.
  19. Strategic Curriculum Internationalisation Plans — RISHII Project. https://rishii-project.com/results/strategiccurriculum-internationalisation-plans-plans-for-strengthening-and-expanding-the-internationalisation-cultureat-institutional-level/
  20. Yuzkova, Elena, and Alina Khaletska. “Analysis of the Current Status and Trends of Innovative Leadership in Public Administration”. Public Administration and Regional Development 9 (2020): 915–39. https://doi.org/10.34132/pard2020.09.11 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-21

Як цитувати

Халецька, Аліна Анатоліївна. 2025. «Глобальні компетентності та лідерство в освітніх політиках для відновлення територіальних громад». Empirio 2 (2):78-88. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.2.78-88.

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ. ОСВІТНІЙ МЕНЕДЖМЕНТ