Використання штучного інтелекту в публічній політиці ЄС

Автор(и)

  • Маргарита Валеріївна Чабанна Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-0898-8290

DOI:

https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.2.34-42

Ключові слова:

Європейський Союз, Європейська Комісія, штучний інтелект, публічна політика, державне управління, цифрова трансформація

Анотація

У статті розглянуто тенденції, переваги та потенціал використання штучного інтелекту (ШІ) в Європейському Союзі, зокрема у сфері публічної політики та державного управління, а також приділено увагу викликам та способам мінімізації ризиків, пов’язаних з автоматизацією та алгоритмізацією діяльності державних і наддержавних інституцій. Дослідження застосування штучного інтелекту як на національному рівні, так і в системі державного управління на рівні Європейського Союзу свідчить про його суттєві переваги в процесі трансформації системи державного управління, що значно розширює потенціал оцінювання ефективності державної політики, моніторингу управлінських процесів і підвищення якості надання публічних послуг. Водночас зазначено, що активне впровадження ШІ в державне управління супроводжується низкою викликів, пов’язаних із порушенням права на приватність, недостатнім рівнем алгоритмічної прозорості, можливою упередженістю автоматизованих рішень, обмеженістю цифрових компетентностей, а також потребою в збереженні суспільної довіри. У такому контексті наголошено на необхідності запровадження етичного й правового контролю над автоматизованими процесами, зокрема, для збереження довіри громадян. Акцентовано увагу на тому, що для мінімізації зазначених ризиків Європейський Союз реалізує комплекс заходів, зокрема, запроваджує нормативно-етичні рамки, створює інституційні механізми нагляду, забезпечує прозорість ШІ-систем і залучення громадськості до процесу їх упровадження. Особливого значення в такому контексті набуває представлений Європейською Комісією підхід до розвитку штучного інтелекту, який заклав концептуальні засади для формування нормативного середовища, що передбачає безпечне, етичне та орієнтоване на людину використання ШІ в межах ЄС. Значну увагу у статті приділено ролі цифрової стратегії AI@EC, спрямованої на підвищення ефективності, прозорості, доступності та інноваційності діяльності Європейської Комісії, а також запровадженню інструменту GPT@EC, створеного для інтеграції передових мовних моделей у роботу європейських інституцій. Відповідні заходи дають змогу вибудовувати модель управління, орієнтовану на відповідальне та ефективне застосування штучного інтелекту в інтересах громадян, яку з урахуванням національного контексту може запозичити Україна.

Біографія автора

Маргарита Валеріївна Чабанна, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

докторка політичних наук, доцентка, завідувачка кафедри політології факультету соціальних наук та соціальних технологій Національного університету «Києво-Могилянська академія»

chabanna@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Directorate-General for Digital Services. Artificial Intelligence in the European Commission (AI@EC) Communication. European Commission, January 18, 2024. https://commission.europa.eu/publications/artificial-intelligence-european-commission-aiec-communication_en.
  2. European Commission. A European Strategy for Data. February 19, 2020. https://commission.europa.eu/strategyand-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-strategy-data_en.
  3. European Commission. “Artificial Intelligence — A European Perspective.” Joint Research Centre, 2018. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC113826.
  4. European Commission. “Commission Launches a New General-Purpose AI Tool – GPT@EC.” News Article, Directorate-General for Digital Services, October 22, 2024. https://commission.europa.eu/news-and-media/news/commission-launches-new-general-purpose-ai-tool-gptec-2024-10-22_en.
  5. European Commission. Coordinated Plan on Artificial Intelligence. Shaping Europe’s Digital Future, 2021. Accessed June 20, 2025. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/plan-ai.
  6. European Commission, Directorate-General for Translation (DGT). Multilingual Services@EC: AI to Support the European Commission’s Multilingual Services. Public Sector Tech Watch, Interoperable Europe Portal. Accessed June 20, 2025. https://interoperable-europe.ec.europa.eu/collection/public-sector-tech-watch/multilingual-servicesec-ai-support-european-commissions-multilingual-services.
  7. European Commission. “EU Artificial Intelligence Act.” Accessed June 20, 2025. https://artificialintelligenceact.eu/.
  8. European Commission. “EU Launches InvestAI Initiative to Mobilise €200 Billion Investment in Artificial Intelligence.” Digital Strategy, February 15, 2025. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/eu-launchesinvestai-initiative-mobilise-eu200-billion-investment-artificial-intelligence.
  9. European Commission. European AI Office. Shaping Europe’s Digital Future, 2024. Accessed June 20, 2025. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/ai-office.
  10. European Commission. “European Artificial Intelligence Act Comes into Force.” Press Release, August 1, 2024. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_4123.
  11. European Commission, High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. Ethics Guidelines for Trustworthy AI. April 2019. https://ec.europa.eu/futurium/en/ai-alliance-consultation/guidelines#Top.
  12. European Commission. Proposal for a Regulation laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act), COM(2021) 206 final. April 21, 2021. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0206.
  13. European Economic and Social Committee. “AI for Public Services, Organisation of Work, More Equal and Inclusive Societies.” Press Summary, October 29, 2024. https://www.eesc.europa.eu/en/news-media/presssummaries/ai-public-services-organisation-work-more-equal-and-inclusive-societies.
  14. European Parliament and Council. Regulation (EU) 2023/2854 on harmonised rules on fair access to and use of data (Data Act). Official Journal of the European Union, December 13, 2023. https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32023R2854.
  15. Fallon-Peek, Nicole, and Vikki Velasquez. “What’s Inside the EU AI Act—and What It Means for Your Privacy.” Investopedia, June 13, 2025. https://www.investopedia.com/eu-ai-act-11737033.
  16. Harvard University Information Technology (HUIT). “AI Sandbox.” Accessed June 20, 2025. https://www.huit.harvard.edu/ai-sandbox.
  17. Joint Research Centre. European Commission Joint Research Centre. Accessed June 20, 2025. https://jointresearch-centre.ec.europa.eu/.
  18. Policy‑Insider.AI. “Will AI‑Enabled Stakeholders Be Targeting AI Bots at the EU Commission?” Policy‑Insider.AI, December 2, 2024. https://policy-insider.ai/2024/12/02/will-ai-enabled-stakeholders-be-targeting-ai-bots-atthe-eu-commission/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-21

Як цитувати

Чабанна, Маргарита Валеріївна. 2025. «Використання штучного інтелекту в публічній політиці ЄС». Empirio 2 (2):34-42. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.2.34-42.

Номер

Розділ

ПОЛІТИЧНІ НАУКИ. ПОЛІТОЛОГІЯ