Доступ жінок до військової освіти в контексті державної політики забезпечення гендерної рівності
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.2.3-21Ключові слова:
військова освіта, гендерна рівність, гендерно чутливий підхід, державна політика, забезпечення рівних прав і можливостей, міжнародний досвід, Україна, російсько-українська війна, війнаАнотація
У статті з’ясовано передумови доступу жінок до військової освіти, а саме: інституціоналізація принципів гендерної рівності та безпекового дискурсу, розроблення та впровадження міжнародних нормативно-правових документів, зміна уявлення про роль жінок у сфері безпеки. Задля успішної інтеграції жінок у військову освіту важливо реалізовувати державну політику рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, а також гендерно чутливий підхід. Узагальнено успіхи та виклики доступу жінок до військової освіти у світі в контексті державної політики гендерної рівності.
Емпіричним матеріалом статті є результати контент-аналізу 66 матеріалів із відкритих джерел даних 13 військових навчальних закладів світу стосовно доступу жінок до військової освіти. Виявлено успіхи та виклики доступності військової освіти для жінок з фокусом на гендерно чутливе освітнє середовище. З одного боку, заклади військової вищої освіти прагнуть до підтримки видимості жінок, надання їм рівних прав і можливостей в освіті та професійному зростанні, розроблення та впровадження політик щодо рівності та протидії сексуальному насильству. З іншого боку, немає чіткої стратегії подолання гендерної нерівності, також серед викликів доступу жінок до військової освіти зазначено про обмежену кількість програм чи можливостей для видимості жінок, відсутність адаптованих умов проживання або частковий підхід до їх впровадження. Деякі заклади не приділяють достатньо уваги протидії сексуальним домаганням, обмежують доступ жінок до окремих видів активностей та не впроваджують спеціалізованих механізмів підтримки жіночого лідерства у сфері оборони.
У результаті аналізу виявлено, що сфера військової освіти поступово трансформується в напрямку створення гендерно чутливого та інклюзивного простору. Наявність політик рівності та підтримки жінок потребує системного підходу для подальшого подолання на державному рівні інституційної гендерної сегрегації, неузгодженості формальної рівності з фактичними умовами та усунення практичних бар’єрів.
Посилання
- Cabinet of Ministers of Ukraine. On the approval of the National Action Plan for the Implementation of UN Security Council Resolution 1325 “Women, Peace, Security” for the period until 2025. Order 1544-r. October 28, 2020. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnogo-a1544r [in Ukrainian].
- Downe-Wamboldt, Barbara. “Content Analysis: Method, Applications, and Issues.” Health Care for Women International 13 (1992): 313–21.
- Gehrz, Chris. Exploring Christianity, history, education, and how they intersect. https://pietistschoolman.com.
- Hrytsenko, Hanna, Tamara Martsenyuk, Viktoriya Oliynyk, and Viktoriya Fatsievych. Sociological study “Women’s access to military education in Ukraine”, edited by T. Martsenyuk. Kyiv: NAKO, 2023 [in Ukrainian].
- Hsieh, Hsiu-Fang, and Sarah E. Shannon. “Three Approaches to Qualitative Content Analysis.” Qualitative Health Research 15 (2005): 1277–88. https://doi.org/10.1177/1049732305276687.
- Kimmel, Michael S. The Gendered Society. Translated from English by S. Alyoshkina. Kyiv: Sfera, 2003 [in Ukrainian].
- Lindberg, Martina, and Yvette Foliant. Gender education and training in the military. Geneva: DCAF and PfPC, 2016.
- Martsenyuk, Tamara. “Involvement of Women in Military Education in Ukraine.” NaUKMA Research Papers. Sociology 6 (2023): 50–59. https://doi.org/10.18523/2617-9067.2023.6.50-59 [in Ukrainian].
- Martsenyuk, Tamara. Gender equality and non-discrimination in practice. Kyiv: Komora, 2021 [in Ukrainian].
- Ministry of Defense of Ukraine. Professional military education. https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskovaosvita-na-tauka/shho-take-profesijna-vijskova-osvita.html [in Ukrainian].
- NATO. Education and training package on gender perspective for nations. Training Materials for NATO Allies and Partners, January 2023. https://www.act.nato.int/wp-content/uploads/2023/05/NATO_Education_and_Training_package_on_gender_perspective_for_Nations.zip.
- NATO. Typical curriculum for officer training in the professional military education system. Reference program. September 21, 2011. https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2023/11/pdf/231117-generic-officerukr.pdf [in Ukrainian].
- Silva, Jennifer. Women in the Military: Through the Decades. https://newsroom.woundedwarriorproject.org/Women-in-the-Military-Through-the-Decades?utm.
- Stockel, Eric J. “United States v. Virginia: Does Intermediate Scrutiny Still Exist?” Touro Law Review 13 (1996): 229–64. https://digitalcommons.tourolaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1635&context=lawreview.
- UN Women. UN Security Council Resolutions: Women, Peace, Security. https://www.unwomen.org/sites/default/files/Headquarters/Attachments/Sections/Library/Publications/2017/WPS-Resolutions-Poster-UK.pdf [in Ukrainian].
- United States Code Armed Forces. Title 10, 2011, ch. 2031. https://www.govinfo.gov/content/pkg/USCODE-2023-title10/pdf/USCODE-2023-title10-subtitleA-partIII-chap102-sec2031.pdf.
- Verkhovna Rada of Ukraine. On Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men. Law of Ukraine 2866-IV. September 8, 2005. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15 [in Ukrainian].
- Vojdik, Valorie K. “Girls’ schools after VMI: Do they make the grade.” Duke Journal of Gender Law & Policy 4 (1997): 69–100.
- World Economic Forum. Global Gender Gap Report, 2024. https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2024.pdf.
- WRAC Association. History of the Women’s Royal Army Corps. https://web.archive.org/web/20140519004905/http://wracassociation.org.uk/history.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Sofiia Kviat, Tamara Martsenyuk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.