Управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти в Україні: виклики та пріоритети в умовах війни

Автор(и)

  • Ольга Анатоліївна Дороніна Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна https://orcid.org/0000-0001-7430-4881

DOI:

https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.116-125

Ключові слова:

мотивація, управління мотивацією, внутрішня мотивація, зовнішня мотивація, моделі трудової поведінки, людський капітал, заклади вищої освіти

Анотація

Статтю присвячено обґрунтуванню викликів і пріоритетів управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти (ЗВО) в Україні в умовах війни та розробленню рекомендацій щодо удосконалення цього процесу задля збереження людського капіталу університетів.
Управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти розглянуто як функціональну складову частину університетського менеджменту, що є цілеспрямованим процесом впливу на поведінку персоналу ЗВО через формування, підтримку та розвиток трудових мотивів працівників задля досягнення індивідуальних і організаційних цілей. Розкрито основні ознаки цього процесу та ключові виклики, з якими стикаються заклади вищої освіти під час управління мотивацією персоналу в умовах війни. Розглянуто п’ять видів моделей трудової поведінки працівників ЗВО та особливості їх мотивації в контексті регуляторної діяльності менеджменту.
Запропоновано схему організації процесу управління мотивацією персоналу в ЗВО, що охоплює шість базових етапів у двох основних блоках: організаційному (адмініструє організаційну систему мотивації та перевіряє її ефективність) та змістовому (формує і підтримує мотивацію персоналу). Визначено такі пріоритети процесу управління мотивацією персоналу ЗВО: 1) забезпечення справедливої винагороди за працю; 2) формування конкурентоспроможної системи мотивації; 3) персоніфікація заохочення (на основі визначених індивідуальних потреб, інтересів, цінностей); 4) поєднання особистих потреб працівників, умов праці та стратегічних цілей ЗВО (або відповідного підрозділу ЗВО); 5) формування лояльності та залученості персоналу. Обґрунтовано, що ступінь реалізації цих пріоритетів може бути визначено, зокрема, під час моніторингових процесів, на основі поєднання кількісно-якісних методів оцінювання, а також завдяки комбінації зовнішнього оцінювання (з боку керівника підрозділу, ЗВО) та самооцінювання (з боку працівника).

Біографія автора

Ольга Анатоліївна Дороніна, Донецький національний університет імені Василя Стуса

Докторка економічних наук, професорка, завідувачка кафедри менеджменту та поведінкової економіки, Донецький національний університет імені Василя Стуса

o.doronina@donnu.edu.ua

Посилання

  1. Kozak, Kateryna, Natalia Korsikova, and Yuliia Petrenko. “Management of Staff Motivation in Post-pandemic and Martial State Conditions.” Food Industry Economics 14, no. 4 (2022): 26–34. https://doi.org/10.15673/fie.v14i4.2426 [in Ukrainian].
  2. Kozynets, Anatoliy, and Vira Shpylyova. “Modern Forms and Methods of Motivating Employees in the Sphere of Higher Education.” Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences 1 (2023): 212–9. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-314-1-32 [in Ukrainian].
  3. Lavrysh, Yuliana, Iryna Lytovchenkо, Valentyna Lukianenko, and Tetiana Golub. “Teaching during the Wartime: Experience from Ukraine.” Educational Philosophy and Theory (2022): 1–8. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2098714.
  4. Nikolaiev, Yevhen, Hryhorii Rii, and Ivan Shemelynets. Higher education in Ukraine: changes due to war: analytical report. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, 2023 [in Ukrainian].
  5. Shostakovska, Antonina, and Andriy Denysenko. “Management of Employee Motivation in Higher Education Institutions.” Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management 15 (2024). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-15-04-12 [in Ukrainian].
  6. Sidletskyi, Stepan, and Anna Shandar. “Higher Education in Ukraine under Martial Law Conditions: Challenges and Priorities.” Economy and Society 65 (2024). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151 [in Ukrainian].
  7. Tabachuk, Vasyl. “Conceptual Principles of the Formation of a Modern Model of Motivation in Higher Education Institutions.” Economy and Society 65 (2024). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-144 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-14

Як цитувати

Дороніна, Ольга Анатоліївна. 2025. «Управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти в Україні: виклики та пріоритети в умовах війни». Empirio 2 (1):116-25. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.116-125.

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ. ОСВІТНІЙ МЕНЕДЖМЕНТ