Управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти в Україні: виклики та пріоритети в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.116-125Ключові слова:
мотивація, управління мотивацією, внутрішня мотивація, зовнішня мотивація, моделі трудової поведінки, людський капітал, заклади вищої освітиАнотація
Статтю присвячено обґрунтуванню викликів і пріоритетів управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти (ЗВО) в Україні в умовах війни та розробленню рекомендацій щодо удосконалення цього процесу задля збереження людського капіталу університетів.
Управління мотивацією персоналу закладів вищої освіти розглянуто як функціональну складову частину університетського менеджменту, що є цілеспрямованим процесом впливу на поведінку персоналу ЗВО через формування, підтримку та розвиток трудових мотивів працівників задля досягнення індивідуальних і організаційних цілей. Розкрито основні ознаки цього процесу та ключові виклики, з якими стикаються заклади вищої освіти під час управління мотивацією персоналу в умовах війни. Розглянуто п’ять видів моделей трудової поведінки працівників ЗВО та особливості їх мотивації в контексті регуляторної діяльності менеджменту.
Запропоновано схему організації процесу управління мотивацією персоналу в ЗВО, що охоплює шість базових етапів у двох основних блоках: організаційному (адмініструє організаційну систему мотивації та перевіряє її ефективність) та змістовому (формує і підтримує мотивацію персоналу). Визначено такі пріоритети процесу управління мотивацією персоналу ЗВО: 1) забезпечення справедливої винагороди за працю; 2) формування конкурентоспроможної системи мотивації; 3) персоніфікація заохочення (на основі визначених індивідуальних потреб, інтересів, цінностей); 4) поєднання особистих потреб працівників, умов праці та стратегічних цілей ЗВО (або відповідного підрозділу ЗВО); 5) формування лояльності та залученості персоналу. Обґрунтовано, що ступінь реалізації цих пріоритетів може бути визначено, зокрема, під час моніторингових процесів, на основі поєднання кількісно-якісних методів оцінювання, а також завдяки комбінації зовнішнього оцінювання (з боку керівника підрозділу, ЗВО) та самооцінювання (з боку працівника).
Посилання
- Kozak, Kateryna, Natalia Korsikova, and Yuliia Petrenko. “Management of Staff Motivation in Post-pandemic and Martial State Conditions.” Food Industry Economics 14, no. 4 (2022): 26–34. https://doi.org/10.15673/fie.v14i4.2426 [in Ukrainian].
- Kozynets, Anatoliy, and Vira Shpylyova. “Modern Forms and Methods of Motivating Employees in the Sphere of Higher Education.” Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences 1 (2023): 212–9. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-314-1-32 [in Ukrainian].
- Lavrysh, Yuliana, Iryna Lytovchenkо, Valentyna Lukianenko, and Tetiana Golub. “Teaching during the Wartime: Experience from Ukraine.” Educational Philosophy and Theory (2022): 1–8. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2098714.
- Nikolaiev, Yevhen, Hryhorii Rii, and Ivan Shemelynets. Higher education in Ukraine: changes due to war: analytical report. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, 2023 [in Ukrainian].
- Shostakovska, Antonina, and Andriy Denysenko. “Management of Employee Motivation in Higher Education Institutions.” Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management 15 (2024). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-15-04-12 [in Ukrainian].
- Sidletskyi, Stepan, and Anna Shandar. “Higher Education in Ukraine under Martial Law Conditions: Challenges and Priorities.” Economy and Society 65 (2024). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151 [in Ukrainian].
- Tabachuk, Vasyl. “Conceptual Principles of the Formation of a Modern Model of Motivation in Higher Education Institutions.” Economy and Society 65 (2024). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-144 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Olha Doronina

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.