Оцінювання ефективності соціального впливу як ключового інструменту управління соціальними підприємствами
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.102-115Ключові слова:
соціальний вплив, соціальне підприємництво, оцінювання ефективності, управлінські інструменти, соціальна рентабельність інвестицій, сталий розвиток, стратегічне управлінняАнотація
У статті досліджено проблему оцінювання ефективності соціального впливу як ключового інструменту управління соціальними підприємствами. Актуальність теми зумовлена зростанням ролі соціального підприємництва в сучасних соціально-економічних умовах та необхідністю підвищення ефективності діяльності соціальних підприємств завдяки об’єктивному вимірюванню соціальних результатів. Метою статті є обґрунтування теоретичних засад і практичних інструментів оцінювання соціального впливу для вдосконалення управлінських рішень соціальних підприємств.
У процесі дослідження використано комплекс методів: аналіз і синтез для огляду наукової літератури, порівняльний аналіз міжнародних підходів до оцінювання соціального впливу, метод SWOT-аналізу для виявлення сильних і слабких сторін наявних практик, а також методи кількісного та якісного оцінювання результатів.
У статті розглянуто основні інструменти вимірювання соціального впливу: логічну модель, теорію змін, соціальну рентабельність інвестицій та збалансовану систему показників як інтегровану модель управління.
Автори обґрунтовують, що системне оцінювання соціального впливу не лише дає змогу підвищити прозорість діяльності соціальних підприємств, а й сприяє ухваленню обґрунтованих стратегічних та операційних рішень. Наведено приклади успішних кейсів соціальних підприємств на національному та міжнародному рівнях, які демонструють практичні переваги впровадження оцінювання соціального впливу.
У результаті дослідження розроблено рекомендації щодо впровадження систем оцінювання соціального впливу в управлінські процеси соціальних підприємств. Запропоновані інструменти дають змогу підвищити ефективність управління, оптимізувати ресурси та посилити соціальний результат, що в підсумку сприяє досягненню цілей сталого розвитку.
Посилання
- Anderson, Andrea. The Community Builder’s Approach to Theory of Change: A Practical Guide to Theory Development. The Aspen Institute, 2009. https://www.theoryofchange.org/pdf/TOC_fac_guide.pdf.
- Balanced Scorecard – BSC. https://what.com.ua/zbalansovana-sistema-pokazniki/ [in Ukrainian].
- GIST IMPACT. https://gistimpact.com/.
- Kaplan, Robert S., and David P. Norton. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business School Press, 1996.
- Nicholls, Alex. Measuring Impact in Social Entrepreneurship: New Accountabilities to Stakeholders and Investors? Local Government Research Centre, 2005.
- Social Value Engine. https://www.socialvalueengine.com.
- Tatenko, Vitalii. Social Psychology of Influence. Kyiv: Milenium, 2008 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Denys Hutsol, Nataliia Yakymova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.