Публічна дипломатія як стратегічний імператив зміцнення конкурентоспроможності держави в умовах трансформації світового порядку
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.78-91Ключові слова:
публічна дипломатія, м’яка сила, конкурентоспроможність держави, зовнішня політика, стратегічний імператив, імідж держави, глобальні виклики, повоєнне відновлення, глобальні тренди розвитку, трансформація світового порядкуАнотація
Дослідження ролі публічної дипломатії як інструменту «м’якої сили» в зовнішній політиці держави та стратегічного імперативу зміцнення її конкурентоспроможності є актуальним з огляду на виклики сучасного глобального розвитку та в контексті векторів трансформації світового порядку. Застосовуючи інтегрований підхід до дослідження окреслених аспектів, можна краще зрозуміти взаємозв’язок між зовнішньополітичними пріоритетами і глобальною конкурентоспроможністю держави в умовах зміни сучасного світопорядку.
У статті розкрито концептуальну роль публічної дипломатії як інструменту «м’якої сили» на відміну від методів жорсткого тиску чи економічного впливу; обґрунтовано її вплив на зміцнення конкурентоспроможності держав у глобальному просторі. Аргументовано, що «м’яка сила» особливо важлива для країн, які прагнуть утвердити свої конкурентні позиції в нових геополітичних реаліях, визначити своє місце в сучасній глобальній архітектурі та долати виклики на шляху їхнього стратегічного розвитку. Показано, що в сучасному світі, де інформаційні війни, геополітичні конфлікти та багатополярність змінюють структуру світового порядку, публічна дипломатія перетворилася на стратегічний імператив, що визначає здатність держав відповідати на глобальні виклики та формувати сприятливе середовище для досягнення стратегічних цілей і конкурентних переваг.
На основі аналізу рейтингу Global Soft Power Index і глобального «контекстуального фону» окреслено сильні сторони й ризики, що знижують рівень довіри та прихильності до «американського бренду» і до США як глобального конкурентоспроможного лідера. Водночас показано, що в умовах повномасштабної збройної агресії Росії «м’яка сила» і публічна дипломатія України виконують одночасно три функції в сучасному глобальному просторі – інформаційну, мобілізаційну та формотвірну. Доведено, що публічна дипломатія як інструмент «м’якої сили» є критично важливою для збереження довіри міжнародної спільноти і формування сильного позитивного іміджу України, зміцнення її конкурентоспроможності та лідерських позицій щодо гарантування безпеки. Аргументовано, що публічна дипломатія може стати стратегічним імперативом повоєнного відновлення України, забезпечуючи комунікаційну платформу для залучення інвестицій у відбудову інфраструктури, розвиток економіки та впровадження інноваційних проєктів.
Посилання
- Balabanov, Kostyantyn, and Mykola Trofymenko. “Public Diplomacy as a Response to Modern Challenges.” Diplomatic Ukraine 14 (2013): 989–1021. https://ud.gdip.com.ua/wp-content/uploads/2020/02/diplomatic_ukraine_14.pdf [in Ukrainian].
- Cull, Nicholas. Public Diplomacy: Lessons from the Past. Los Angeles: Figueroa Press, 2009.
- Gilboa, Eytan. “Searching for a Theory of Public Diplomacy.” The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 616, no. 1 (2008): 55–77. https://doi.org/10.1177/0002716207312142.
- Global Soft Power 2024: The World’s Most Comprehensive Research Study on Perceptions of Nation Brands. Brand Finance. Accessed January 13, 2025. https://brandirectory.com/softpower/2024/nation?country=158&fromRegion=1 [in Ukrainian].
- Global Soft Power Index 2024: The World’s Most Comprehensive Research Study on Perceptions of Nation Brands. Brand Finance. Accessed January 13, 2025. https://static.brandirectory.com/reports/brand-finance-soft-powerindex-2024-digital.pdf.
- Global Soft Power Index Methodology: Global Soft Power 2024. The World’s Most Comprehensive Research Study on Perceptions of Nation Brands. Accessed January 13, 2025. https://brandirectory.com/softpower/2024/methodology.
- Havrylenko, Illia. “The Geopolitical Dimension of U.S. Public Diplomacy.” Actual Problems of International Relations 95, no. 1 (2011): 112–13. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmv_2011_95%281%29__47 [in Ukrainian].
- Jagodzinski, Konrad. “Global Soft Power Index 2024 – A World in Flux.” February 29, 2024. https://brandfinance.com/insights/global-soft-power-index-2024-a-world-in-flux#nations-text.
- Leonard, Mark, Catherine Stead, and Conrad Smewing. Public Diplomacy. London: The Foreign Policy Centre, 2002.
- Ministry of Foreign Affairs of Ukraine. Official Web Portal. Accessed January 13, 2025. https://mfa.gov.ua/ [in Ukrainian].
- Nye, Joseph S. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: PublicAffairs, 2004.
- Prasad, Anita. “Ukraine Slips in Soft Power Rankings but Remains Among Leaders of Most Watched Countries.” Forbes Ukraine, February 29, 2024. https://forbes.ua/news/ukraina-opustilas-u-reytingu-myakoi-sili-alezalishaetsya-v-liderakh-sered-krain-za-yakimi-naybilshe-slidkuyut-29022024-19579 [in Ukrainian].
- Protsiuk, Mariia. “Public and Cultural Diplomacy as Tool of the “Soft Power” of Ukraine: Adapted Models, Real Steps and Strategic Priorities.” Scientific Bulletin of the Diplomatic Academy of Ukraine 23, no. 2 (2016): 21–8. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvdau_2016_23%282%29__5 [in Ukrainian].
- Public Diplomacy Strategy of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine for 2021–2025. Developed with the support of experts from the Crisis Management Group of the UNDP Program in Ukraine under the MFA of Ukraine. Accessed January 13, 2025. https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdfm [in Ukrainian].
- Public Diplomacy: A Textbook, edited by Iryna Matyash. Kyiv – Ostroh, 2021 [in Ukrainian].
- Sukhorolska, Iryna, and Iryna Klymchuk. “Public Diplomacy under the Conditions of Russia’s Aggressive War Against Ukraine.”Visnyk of the Lviv University Philosophical Political Studies 43 (2022): 322–31. https://doi.org/10.30970/PPS.2022.43.39 [in Ukrainian].
- Tsivaty, Viacheslav. “Public Diplomacy: Traditions, Trends, and Challenges (Experience and Priorities for Ukraine).” Foreign Affairs 6 (2014): 32–6 [in Ukrainian].
- Tuch, Hans. Communicating with the World: U.S. Public Diplomacy Overseas. New York: St. Martin’s Press, 1990.
- Yemets, Valentyna. “Public Diplomacy as a Tool for Shaping Ukraine’s Image in the Context of Full-Scale War.” Visnyk of the Lviv University Philosophical Political Studies 46 (2023): 291–6. https://doi.org/10.30970/PPS.2023.46.36 [in Ukrainian].
- Yurchenko, Oleksandr. “Public Diplomacy as a Form of International Communications, Its Role in Shaping the Image of Ukraine.” Economy and Society 64 (2024). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-124 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Nataliya Kravchuk, Oleh Lutsyshyn, David Androshchuk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.