Глобальні виклики для формування трендів розвитку національних систем вищої освіти у світі: політологічний вимір
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.27-45Ключові слова:
вища освіта, глобальні виклики, тренди розвитку, ринок праці, працевлаштування, зайнятість, продуктивність, цифровізаціяАнотація
У статті узагальнено глобальні виклики людства, які зумовлюють відповідні новітні тренди в розвитку національних систем освіти. Автор, спираючись на Звіт Всесвітнього економічного форуму про глобальні ризики 2024, наголошує, що вісім із тридцяти чотирьох ризиків протягом найближчих двох років матимуть соціальні наслідки, а саме: поляризація суспільства, відсутність економічних можливостей, вимушена міграція, порушення прав людини, недостатня громадська інфраструктура та послуги, інфекційні хвороби, хронічні захворювання і стан здоров’я, безробіття.
На підставі аналізу Звіту Міжнародної організації праці «Зайнятість і соціальні перспективи у світі: тенденції 2023 року» автор виокремив виклики світового ринку праці, які мають бути враховані у формуванні трендів розвитку національних систем освіти: дефіцит гідної праці, уповільнення глобального зростання зайнятості, нагальна потреба у зростанні продуктивності праці в країнах з високими темпами старіння населення, пришвидшення змін у вимогах підприємств на глобальному ринку праці до навичок працівників, збереження нерівності в доступі до вищої освіти в різних регіонах світу, зростання потреби в запровадженні політики залучення до ринку праці жінок і маргіналізованих груп, забезпечення державної підтримки доступу до освіти для масштабних потоків біженців та шукачів притулку в приймаючих країнах, скорочення джерел фінансування освіти.
У висновку автор узагальнює перелік новітніх трендів розвитку національних систем освіти у світі, які формуються у відповідь на розглянуті у статті виклики, а саме: глобалізація та інтернаціоналізація вищої освіти, розвиток гнучких форм освіти протягом життя, реформування освіти для біженців та шукачів притулку, цифровізація та впровадження революційних технологічних інновацій в освітньому секторі, широкомасштабна експансія (масовізація) вищої освіти в країнах Глобального Півдня.
Посилання
- Ali, Haithem T. Mohammed, and Humam Taha. “Harmonizing Universities with Globalization by Creating Institutional Adaptability to Internationalization Approaches in Higher Education: A Case Study in Nawroz University.” Journal of Education and Development 7, no. 2 (2023): 8–29. https://doi.org/10.20849/jed.v7i2.1342.
- Allen, Elaine, and Jeff Seaman. Grade Level: Tracking Online Education in the United States. Babson Survey Research Group and Quahog Research Group, LLC, 2015. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED572778.pdf.
- Andrews, Melissa, and Xiaodan Hu. “A Descriptive Profile of Online Faculty Training Practices in the Illinois Community College System.” Journal of Educators Online 18, no. 3 (2021). https://eric.ed.gov/?id=EJ1320541.
- Arar, Khalid. “Arab World Refugee Challenges in Higher Education.” 2018. https://www.researchgate.net/publication/327681830_Arab_World_Refugee_Challenges_in_Higher_Education.
- Atiaja, Lourdes, and Rey Segundo Guerrero-Proenza. “MOOCS: Problems and Challenges in Higher Education.” In Paper Proceedings of International Conference on Advances in Education, Teaching & Technology 2016. https://www.researchgate.net/publication/326291317_MOOCS_PROBLEMS_AND_CHALLENGES_IN_HIGHER_EDUCATION.
- Bach, Katie. “New Data Shows Long Covid Is Keeping as Many as 4 Million People out of Work.” Brookings, August 24, 2022. https://www.brookings.edu/research/new-data-shows-longcovid-is-keeping-as-many-as-4-million-people-out-of-work/
- Bamberger, Annette, and Paul Morris. “Critical Perspectives on Internationalization in Higher Education: Commercialization, Global Citizenship, or Postcolonial Imperialism?” Critical Studies in Education 65, no. 2 (2023): 128–46. https://doi.org/10.1080/17508487.2023.2233572.
- Bonvillian, William B., and Susan R. Singer. “The Online Challenge to Higher Education.” Issues in Science and Technology 29, no. 4 (2013): 23–30. http://www.jstor.org/stable/43315790.
- Cox, Tracy. “How Many People Get ‘Long COVID?‘ More than Half, Researchers Find.” PennState, October 13, 2021. https://www.psu.edu/news/research/story/how-many-people-getlong-covid-more-half-researchers-find.
- Francl, Thomas. “Is Flipped Learning Appropriate?” Journal of Research in Innovative Teaching 71 (2014): 119–28. https://assets.nu.edu/assets/resources/pageResources/journal-of-research-in-innovativeteaching-volume-7.pdf#page=128.
- Global Estimates of Modern Slavery: Forced Labour and Forced Marriage. ILO, 2022. https://doi.org/10.54394/CHUI5986.
- Idris, Mohammed, Linda Alkhawaja, and Hanan Ibrahim. “Gender Disparities Among Students at Jordanian Universities during COVID-19.” International Journal of Educational Development 99 (2023): 102776. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102776.
- International Labour Organization. A Quantum Leap for Gender Equality: For a Better Future of Work for All. Geneva: ILO, 2019. https://www.ilo.org/global/publications/books/WCMS_674831/lang--en/index.htm.
- International Labour Organization. Changing Demand for Skills in Digital Economies and Societies: Literature Review and Case Studies from Low- and Middle-Income Countries. 2020. https://www.ilo.org/skills/areas/skills-trainingforpoverty-reduction/WCMS_831372/lang--en/index.htm.
- International Labour Organization. World Employment and Social Outlook: Trends 2021. https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/trends2021/WCMS_795453/lang--en/index.htm.
- International Labour Organization. Global Employment Trends for Youth 2022: Investing in Transforming Futures for Young People. 2022. https://www.ilo.org/global/publications/books/WCMS_853321/lang--en/index.htm.
- International Labour Organization. ILO Monitor on the World of Work. 10th Edition. Multiple Crises Threaten the Global Labour Market Recovery. 2022. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/briefingnote/wcms_859255.pdf.
- International Labour Organization. Advancing Social Justice and Decent Work in Rural Economies. ILO Policy Brief. 2022. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---sector/documents/briefingnote/wcms_858195.pdf.
- International Labour Organization. World Employment and Social Outlook: Trends 2023. https://www.ilo.org/sites/default/files/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@inst/documents/publication/wcms_865332.pdf.
- Jolley, Michael R., Emily Cross, and Miles Bryant. “A Critical Challenge: The Engagement and Assessment of Contingent, Part-Time Adjunct Faculty Professors in United States Community Colleges.” Community College Journal of Research and Practice 38, no. 2–3 (2013): 218–30. https://doi.org/10.1080/10668926.2014.851969.
- Kondakci, Yasar. “Migrants, refugees and higher education in Turkey.” In Higher Education Challenges for Migrants and Refugee Students in a Global World, 223–41. Peter Lang Publishing, 2019. https://www.researchgate.net/publication/332265208_Migrants_refugees_and_higher_education_in_Turkey.
- Lambrechts, Agata A. “The Super-disadvantaged in Higher Education: Barriers to Access for Refugee Background Students in England.” High Educ 80 (2020): 803–22. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00515-4.
- Leask, Betty, and Ariane de Gayardon. “Reimagining Internationalization for Society.” Journal of Studies in International Education 25, no. 4 (2021): 323–29. https://doi.org/10.1177/10283153211033667.
- Li, Cuicui. “Perpetuating Student Inequality? The Discrepancy and Disparity of Global Citizenship Education in Chinese Rural & Urban Schools.” Asia Pacific Educ. Rev. 23 (2022): 389–401. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09708-7.
- ManpowerGroup. The 2022 Global Talent Shortage. 2022. https://go.manpowergroup.com/hubfs/Talent%20Shortage%202022/MPG-Talent-Shortage-Infographic-2022.pdf.
- McCowan, Tristan, and Julio Bertolin. Inequalities in higher education access and completion in Brazil. UNRISD Working Paper, No. 2020-3. United Nations Research Institute for Social Development (UNRISD), Geneva, 2020. https://www.econstor.eu/handle/10419/246235.
- McKinsey. Human Capital at Work: The Value of Experience. June 2, 2022. https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/human-capitalat-work-the-value-of-experience.
- Mitchell, Michael, Michael Leachman, and Kathleen Masterson. A Lost Decade in Higher Education Funding. State Cuts Have Driven Up Tuition and Reduced Quality. Center on Budget and Policy Priorities, 2017. https://vtechworks.lib.vt.edu/bitstream/handle/10919/83618/TuitionReducedQuality.pdf.
- Naidoo, Loshini. “Educating Refugee-Background Students in Australian Schools and Universities.” Intercultural Education 26, no. 3 (2015): 210–17. https://doi.org/10.1080/14675986.2015.1048079.
- Neshkovska, Silvana. “Contemporary Challenges of Higher Education Teachers.” 2018. https://www.researchgate.net/publication/329874626_CONTEMPORARY_CHALLENGES_OF_HIGHER_EDUCATION_TEACHERS.
- Rizzolatti, Irene. “Access to Higher Education: A Comparative Law Analysis of the Institutional & Societal Barriers Refugees Must Overcome.” UIC Law Review 56, no. 4 (2023): 737–81. https://repository.law.uic.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2910&context=lawreview.
- Rogers, Gregory S. “Part-Time Faculty and Community College Student Success.” Community College Journal of Research and Practice 39, no. 7 (2015): 673–84. https://doi.org/10.1080/10668926.2014.908426.
- Rose, Deidre. “A Snapshot of Precarious Academic Work in Canada.” New Proposals: Journal of Marxism and Interdisciplinary Inquiry 11, no. 1 (2020): 7–17. https://ojs.library.ubc.ca/index.php/newproposals/article/view/192381.
- Rudolph, Jürgen, Shannon Tan, and Samson Tan. “War of the chatbots: Bard, Bing Chat, ChatGPT, Ernie and beyond. The new AI gold rush and its impact on higher education.” Journal of Applied Learning & Teaching 6, no. 1 (2023): 364–89. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.23.
- Sheiner, Louise, and Nasiha Salwati. How Much Is Long COVID Reducing Labor Force participation? Not Much (So Far). Hutchins Center Working Paper No. 80. 2022. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2022/10/WP80-Sheiner-Salwati_10.27.pdf.
- Stallivieri, Luciane. “Understanding the Internationalization of Higher Education.” Revista de Educação do COGEIME 26, n. 50 (2017): 27–47. https://www.researchgate.net/publication/319021990_Understanding_the_internationalization_of_higher_education.
- Streitwieser, Bernhard, Bryce Loo, Mara Ohorodnik, and Jisun Jeong. “Access for Refugees Into Higher Education: A Review of Interventions in North America and Europe.” Journal of Studies in International Education 23, no. 2 (2018): 473–96. https://doi.org/10.1177/1028315318813201.
- Streitwieser, Bernhard, Kathryn Duffy Jaeger, and Jane Roche. “Included yet Excluded: The Higher Education Paradox for Resettled Refugees in the USA.” High Educ Policy 33 (2020): 203–221. https://doi.org/10.1057/s41307-020-00183-0.
- Streitwieser, Bernhard, Lukas Brueck, Rachel Moody, and Margaret Taylor. “The Potential and Reality of New Refugees Entering German Higher Education: The Case of Berlin Institutions.” European Education 49, no. 4 (2017): 231–52. https://doi.org/10.1080/10564934.2017.1344864.
- Taleb, Mushtaq, Ruzelan Khalid, Mamdooh Attallah, Qaiser Abdul Kareem, and Razamin Ramli. “Assessing and Ranking the Performance of Higher Education Institutions: A Non-Radial Super Efficiency DEA Approach.” International Journal of Education Economics and Development (IJEED) 14, no. 2 (2023): 213–30. https://doi.org/10.1504/IJEED.2023.129890.
- Taskoh, Ali Khorsandi. “Internationalization in Canadian Higher Education Institutions: Ontario.” Higher Education for the Future 7, no. 2 (2020): 97–117. https://doi.org/10.1177/2347631120930538.
- Tsou, Christine. Implementing Artificial Intelligence (AI) in Higher Education: A Narrative Literature Review. December 2023. https://www.researchgate.net/publication/376553922_Implementing_Artificial_Intelligence_AI_in_Higher_Education_A_Narrative_Literature_Review.
- Tsou, Christine. Global Challenges in Higher Education: A Narrative Literature Review. January 7, 2024. https://www.researchgate.net/publication/338392356_Global_Challenges_in_Higher_Education_A_Narrative_Literature_Review.
- UNESCO. Higher Education Global Data Report. 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389859.
- UNHCR. Global Trends report 2023. https://www.unhcr.org/global-trends-report-2023.
- World Economic Forum. The Global Risks Report 2024. January 2024. https://www.weforum.org/publications/globalrisks-report-2024/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Maksym Studilko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.