Еволюція громадянської освіти в Україні через призму співпраці держави і суспільства

Автор(и)

  • Тимур Миколайович Демчук Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0001-8259-3177

DOI:

https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.3-14

Ключові слова:

громадянська освіта, демократія, громадянин, національна безпека, державна освітня політика, співпраця держави і суспільства, Україна

Анотація

У статті простежено еволюцію громадянської освіти в Україні через призму співпраці між державою та громадянським суспільством. Проаналізовано ключові етапи розвитку системи громадянської освіти в Україні і наголошено, що формування цієї системи відбувається завдяки динамічній взаємодії державних інституцій, які заклали правові та нормативні основи, і громадянського суспільства, яке за активної підтримки міжнародних партнерів створило й реалізувало багато інновацій та практичних ініціатив. Особливу увагу приділено унікальному стану системи, в якій жоден з елементів не узурпував процес, що дало змогу зберегти баланс інтересів і забезпечити поступальний розвиток. Водночас у статті наголошено на низці викликів, які досі перешкоджають ефективному функціонуванню громадянської освіти, зокрема: недостатня координація між головними гравцями, фрагментарність освітніх програм та потреба в адаптації демократичних політичних режимів до сучасних викликів. Зроблено загальний висновок, що розвиток громадянської освіти є результатом поєднання державних реформ та ініціатив громадянського суспільства. Для подальшого прогресу потрібно вирішити наявні проблеми та забезпечити системний підхід до формування демократичних цінностей в українському суспільстві.

Біографія автора

Тимур Миколайович Демчук, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Здобувач наукового ступеня доктора філософії з політології, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

t.demchuk@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Acemoglu, Daron, and James Robinson. The Narrow Corridor: States, Societies, and the Fate of Liberty. Translated by Hennadii Shpak. Kyiv: Nash Format, 2020 [in Ukrainian].
  2. Bakka, Tamara, Liubov Marholina, and Tetiana Meleshchenko. Hromadianska osvita. Intehrovanyi kurs. Riven standartu. 10 klas. Kyiv: Orion, 2018. https://uahistory.co/pidruchniki/bakka-civil-education-10-class-2018/ [in Ukrainian].
  3. Burroughs, Greer. Democracy: from Theory to Practice. Course Reader. Translated by Iryna Babanina. International Foundation for Electoral Systems, 2019 [in Ukrainian].
  4. Cabinet of Ministers of Ukraine. On approval of the Concept of Civic Education Development in Ukraine. Order 710-r. October 3, 2018. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80#n10 [in Ukrainian].
  5. Cabinet of Ministers of Ukraine. On amendments to the Concept of the Development of Civic Education in Ukraine. Order 893-r. October 8, 2022. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/893-2022-%D1%80#Text [in Ukrainian].
  6. Citizen.in.ua. Website textbook “Civic education. 10th grade”. Accessed December 10, 2024. https://www.citizen.in.ua [in Ukrainian].
  7. Demchuk, Tymur. “Civic Education: Interdisciplinarity in the Formation of the Category.” Empirio 1, no. 2 (2024): 14–24. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2024.1.2.14-24 [in Ukrainian].
  8. Democracy Index: conflict and polarisation drive a new low for global democracy. EIU’s Democracy Index report. February 15, 2024. https://www.eiu.com/n/democracy-index-conflict-and-polarisation-drive-a-new-low-forglobal-democracy/
  9. Dudka, Larysa. “Z istorii vprovadzhennia hromadianskoi osvity v Ukraini periodu nezalezhnosti.” In Prava liudyny v Ukraini: mynule, sohodennia, maibutnie: tezy dop. uchasnykiv II Vseukr. nauk.-prakt. konf. (Kharkiv, 10 hrud. 2021 r.). Kharkiv: NDI PPSN, 2021. https://library.pp-ss.pro/index.php/ndippsn_20211210/article/view/dudka/pdf [in Ukrainian].
  10. European Parliament and the Council of the European Union. On key competences for lifelong learning. Recommendation 2006/962/EС. December 18, 2006. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text [in Ukrainian].
  11. Fukuyama, Francis. The End of History and the Last Man. The Free Press, 1992.
  12. Gramer, Robbie. “Looks Like ‘Axis of Evil’ Is Back on the Menu.” Foreign Policy, November 29, 2023. https://foreignpolicy.com/2023/11/29/axis-of-evil-russia-china-iran-north-korea-bush-era/
  13. International Foundation for Electoral Systems. Accessed December 11, 2024. https://www.ifesukraine.org/whatwe-do/civic-education/ [in Ukrainian].
  14. Krasniakov, Yevhen. “Mizhnarodni normatyvno-pravovi akty pro osvitu ta yikhnii vplyv na formuvannia derzhavnoi polityky v haluzi osvity Ukrainy.” Viche: Journal of the Verkhovna Rada of Ukraine 14 (323) (2012): 22–6. https://kno.rada.gov.ua/news/Publikatsiji/VI_skl/73183.html [in Ukrainian].
  15. Modelna navchalna prohrama “Zakhyst Ukrainy. Intehrovanyy̆ kurs”. Ihor Borokhovych, Anna Kovalenko, Iryna Kohut, Oksen Lisovyi, Viktoriia Sisetska, Yevhen Semeniv, Ihor Serdiuk, Inna Sovsun, Valerii Khmelnytskyi, and Olena Shyian. 2024. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/08/13/MNP-Zakhyst.Ukrayiny-Intehrovany.kurs-2024.pdf [in Ukrainian].
  16. National Council for the Social Studies. Civic Education as a Matter of National Security. March 9, 2023. https://www.socialstudies.org/professional-learning/civic-education-matter-national-security.
  17. Navchai vchyteliv kursu “Zakhyst Ukrainy” dlia 10–11 klasiv. 2024. https://defenceforukraine.com.ua/ [in Ukrainian].
  18. Nova Doba: website of the Association of Teachers of History and Social Studies “Nova Doba”. Accessed December 10, 2024. https://www.novadoba.org.ua/ [in Ukrainian].
  19. Pometun, Olena, Tetiana Remekh, and Ella Lamakh. Kroky do demokratii: uroky hromadianskoi osvity, edited by Olena Pometun. Kyiv: APN, 2001 [in Ukrainian].
  20. Prohrama pidtrymky osvitnikh reform v Ukraini “Demokratychna shkola”. European Wergeland Center, 2017. https://www.schools-for-democracy.org/ [in Ukrainian].
  21. Ryabov, Serhii. “Hromadianska osvita i yii rol u demokratyzatsii ukrainskoho suspilstva.” In Osvita dlia demokratii. November 11, 1999 [in Ukrainian].
  22. Schools for democracy. Supporting Educational Reforms in Ukraine. Final report 2017–2021. January 2022. https://theewc.org/content/uploads/2023/05/Schools-for-Democracy-Final-Report-2017-2021.pdf.pdf.
  23. State Standard of Specialized Secondary Education. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine 851. Approved on July 25, 2024. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
  24. Verkhovna Rada of Ukraine. On Education. Law of Ukraine 2145-VIII. September 5, 2017. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
  25. Verkhovna Rada of Ukraine. On Complete Secondary Education. Law of Ukraine 463-IX. July 13, 2020. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].
  26. Yunova, Yuliia, Liudmyla Kindrat, Yaryna Voloshyn, and Mykyta Burov. Hromadianska osvita: yak vtilyty na praktytsi. Kyiv: International Republican Institute, 2022. https://drive.google.com/file/d/1OpF6n5EZq37EYkCxRRHdsdV7WQ5PxBhU/view [in Ukrainian].
  27. Zhadan, Iryna, Tetiana Klynchenko, Larysa Mytsyk, Oleksandr Narovlianskyi, Larysa Ponomarenko, Oleksandr Rudik, Serhii Riabov, and Iryna Taranenko. “Kontseptsiia hromadianskoi osvity v Ukraini.” Hromadianska osvita 33 (2000). https://osvita.khpg.org/index.php?id=976003974.
  28. Zminotvortsi. 2023. https://zminotvortsi.org/page/pro-nas [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-14

Як цитувати

Демчук, Тимур Миколайович. 2025. «Еволюція громадянської освіти в Україні через призму співпраці держави і суспільства». Empirio 2 (1):3-14. https://doi.org/10.18523/3041-1718.2025.2.1.3-14.

Номер

Розділ

ПОЛІТИЧНІ НАУКИ. ПОЛІТОЛОГІЯ