Регламентація вищої освіти в період повномасштабної війни в Україні: відповідь держави на виклики
DOI:
https://doi.org/10.18523/3041-1718.2024.1.2.35-44Ключові слова:
державна освітня політика, інтернаціоналізація вищої освіти, цифровізація освітнього процесу, повоєнна відбудова, міграційні процесиАнотація
У статті окреслено виклики, з якими зіткнулися заклади вищої освіти від початку повномасштабної війни в Україні, і способи реагування на них як з боку держави, так і з боку навчальних закладів. Зроблено акцент на гарантуванні безпеки співробітників і студентів як пріоритеті у визначенні формату освітнього процесу. Наголошено на сталості потреби фінансування освітнього процесу, а також надання психологічної допомоги його учасникам. Основну увагу приділено способам пристосування до ситуації, що склалась, враховуючи міграцію викладачів і студентів, релокацію університетів, запровадження змішаного формату навчання. Авторка ставить запитання: на які виклики в умовах доволі обмежених ресурсів повинна реагувати держава і на які з них вона може знайти і знайшла відповіді? Зокрема, потреба розвитку і вдосконалення форматів дистанційного і змішаного навчання задля збереження кадрового потенціалу й основного контингенту студентів спричинила розвиток нових технологій, їх опанування учасниками освітнього процесу, а також зумовила подальшу цифровізацію системи освіти. Особливої актуальності набув такий напрям діяльності університетів, як інтернаціоналізація, яка є сприятливим чинником подальшого розвитку системи освіти в Україні в контексті європейської інтеграції. У статті зроблено висновок про те, що певне переструктурування навчального процесу, розвиток нових методів навчання і компетенцій, посилення зв’язків між університетами всередині країни і налагодження міжнародної співпраці знайдуть застосування і в повоєнний час. Система вищої освіти, безперечно, потребуватиме відновлення, проте такі наслідки її функціонування в умовах воєнного стану, як інтернаціоналізація, розвиток новітніх інформаційно-комунікаційних технологій і компетенцій, матимуть позитивний ефект на подальший розвиток та інтеграцію в освітній простір ЄС.
Посилання
- Cabinet of Ministers of Ukraine. Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky. Order 286, February 23, 2022. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osvitiv-ukrayini-na-20222032-roki-286 [in Ukrainian].
- Cabinet of Ministers of Ukraine. Pro denonsatsiiu Uhod v haluzi osvity ta nauky z rosiiskoiu federatsiieiu. Resolution 355, March 24, 2022. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-denonsaciyu-ugod-v-galuzi-osviti-i-nauki-z-rosijskoyu-federaciyeyu-355 [in Ukrainian].
- Cabinet of Ministers of Ukraine. Pro pochatok navchalnoho roku pid chas dii pravovoho rezhymu voiennoho stanu v Ukraini. Resolution 711, June 24, 2022. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/711-2022-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
- Cabinet of Ministers of Ukraine. Pro zatverdzhennia Poriadku zarakhuvannia deiakykh katehorii vstupnykiv u 2022 rotsi. Resolution 1137, October 8, 2022. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-poriadku-zarakhuvannia-deiakykh-katehoriivstupnykiv-u-2022-rotsi-i081022-1137 [in Ukrainian].
- Lexinform. “Pochatok ta zavershennia navchalnoho roku u 2022 r. zaklady vyshchoi osvity vyznachaly samostiino.”
- Lexinform: Legal news of Ukraine. July 6, 2022. https://lexinform.com.ua/v-ukraini/pochatok-ta-zavershennyanavchalnogo-roku-zaklady-peredvyshhoyi-ta-vyshhoyiosvity-vyznachat-samostijno/ [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. Poriadok pryiomu dlia zdobuttia vyshchoi, fakhovoi peredvyshchoi ta profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity osib, yaki prozhyvaiut na terytoriiakh, de nemozhlyvo zabezpechyty vykonannia standartiv osvity Ukrainy ta/abo stabilnyi osvitnii protses. Order 271, March 1, 2021, registered in the Ministry of Justice of Ukraine, April 15, 2021, 505/36127/. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0505-21#n16 [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. Pro utvorennia Sytuatsiinoho tsentru MON. Order 229, February 24, 2022. https://mon.gov.ua/ua/npa/proutvorennya-situacijnogo-centru-mon [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v umovakh viiskovykh dii. Letter 1/3371-22, March 6, 2022. https://hoippo.km.ua/wp-content/uploads/2022/03/LaterMON_06_03_22_org_osvit_procesu.pdf [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. Pro deiaki pytannia orhanizatsii roboty zakladiv fakhovoi peredvyshchoi, vyshchoi osvity na chas voiennoho stanu. Order 235, March 7, 2022. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. “Yak kontroliuvaty emotsiinyi stan pid chas voiennoho stanu? – porady psykholohiv.” May 22, 2022. https://mon.gov.ua/news/yak-kontrolyuvati-emotsiyniy-stan-pid-chas-voennogo-stanu-poradi-psikhologiv [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. “Khronolohiia podii u sferi osvity ta nauky v umovakh voiennoho stanu.” June 13, 2022. https://mon.gov.ua/news/khronologiya-podiy-u-sferi-osviti-ta-nauki-v-umovakh-voennogo-stanu [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. Pro orhanizatsiiu roboty konsultatyvnykh telefoniv Ministerstva osvity i nauky “Vstupna kampaniia 2022 roku”. Order 587, June 23, 2022. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyuroboti-konsultativnih-telefonivministerstva-osviti-i-nauki-vstupna-kampaniya-2022-roku [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. “Fakhova peredvyshcha i vyshcha osvita v umovakh voiennoho stanu.” November 16, 2022. https://mon.gov.ua/news/fakhova-peredvishcha-i-vishcha-osvita-v-umovakh-voennogo-stanu [in Ukrainian].
- Ministry of Education and Science of Ukraine. Instruktyvno-metodychni materialy shchodo poriadku pidhotovky zakladu osvity do novoho navchalnoho roku ta opaliuvalnoho sezonu z pytan tsyvilnoho zakhystu, okhorony pratsi ta bezpeky zhyttiediialnosti. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-pidgotovku-zakladiv-osviti-do-novogo-navchalnogo-roku-taopalyuvalnogo-sezonu-v-umovahvoyennogo-stanu [in Ukrainian].
- Nahorniak, Tetiana. “Vyshcha osvita Ukrainy pid chas viiny.” In Rozvytok hromadianskoho suspilstva v umovakh voiennoho chasu: Zbirnyk materialiv ta dopovidei Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 22 kvitnia 2023 r.), 185–90. Kyiv: VADEKS, 2023. https://dphs.univ.kiev.ua/files/conference20230422new.pdf [in Ukrainian].
- Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Education of Ukraine under martial law]. Informational and analytical collection. Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv, 2022. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn-Osvita.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf [in Ukrainian].
- Osvita.UA. “V Ukraini znyzyvsia riven demokratyzatsii upravlinnia u vyshakh.” Osvita.UA. March 14, 2023. https://osvita.ua/vnz/88671/ [in Ukrainian].
- Osypchuk, Anna, Maksym Yakovliev, Anton Suslov, Veronika Usachova, and Stanislav Shulimov. Universytety pid chas viiny: vid zakladu osvity do sotsialnoi misii. School for Policy Analysis NaUKMA. Kyiv, 2022. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/24788.
- President of Ukraine. Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini. Decree 64/2022, February 24, 2022. https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 [in Ukrainian].
- Shatska, Zoryna. “Adaptatsiia zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy do umov voiennoho stanu.” In Materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Problemy intehratsii osvity, nauky ta biznesu v umovakh hlobalizatsii” : tezy dopovidei, m. Kyiv, 7 zhovtnia 2022 roku, 53–54. Kyiv: KNUTD, 2022. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20211/1/PIONBUG_2022_P053-054.pdf [in Ukrainian].
- Verkhovna Rada of Ukraine. Pro pravovyi rezhym voiennoho stanu. Law of Ukraine 389-VIII, May 12, 2015 (as amended). https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/389-19#Text [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Marharyta Chabanna
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.